-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30746 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

سيماي صحراي محشر چگونه است ؟

قرآن درباره زنده شدن مردگان فرمود < يومئذ يصدر الناس اشتا تاليروا اعمالهم فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره ,(1) در آن روز انسان ها به طور پراكنده زنده شده و به سوي ميزان اعمال سرازير مي شوند.>

و نامه اعمال به انسان داده مي شود:

نامه اعمال هر انساني رابه گردن او مي آويزيم و روز قيامت به صورت كتابي بيرون مي آوريم و او آن را گشاده مي يابد.>

و آدمي فرياد مي كشد: < ما لهذا الكتاب لا يغادر صغيره , و لا كبيره الا احصاها,(2) اين چه كتابي است كه هيچ ريز

و درشتي را فرو گذار نكرده و همه را برشمرده است !>

به او خطاب مي كنند:< اقراء كتابك كفي بنفسك اليوم عليك حسيبا,(3) نامه اعمالت را بخوان كافي است خودت

حسابگر اعمالت باشي .>

در آن رور بر دهان مهر مي زنيم و دستان آنان با ما سخن گفته و پاهاياشن بر نچه انجام داده اند گواهي مي دهند,اليوم نختم علي افواههم و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون .(4)

امام سجاد (ع ) از دعاي ابو حمزه ثمالي مي فرمايد:ابكي لخروجي من قبري عريانا ذليلا جاملا ثقلي علي ظهري انظر مره عن يميني و اخري عن شمالي اذ الخلايق في شان غير شاني لكل امرء منهم يومنئذ شان يغنيه و جوه يومئذضاحكة مستبشره و وجوه يومئذ عليها غبره ترهقها قترة و ذلة.(5)

مي گويم به حالي كه از قبرم سر برآورم , در حالي كه برهنه و ذليلم . بارم ( بارگناه ) بر دوشم , يك نگاه به طرف راست و نگاهي به طرف چپ (هيچ كس به فكر من نيست ).هر كس به فكر خود است . همه گرفتار و مشغول كارخودند. يك عده چهره هاشان خندان و عده ديگر غبار آلوده و غمگين و ذليل .>

< يوم يخرجون من الاجداث سراعا كانهم الي نصب يوفضون خاشعة ابصارهم ترهفهم ذلة ذلك ليوم الذي كانوايوعدون ,(6)همان روز كه از قبرها به سرعت خارج مي شوند.

گويي به سوي بت ها مي دوند, در حالي كه چشم هايشان از شرم و و حشت به زير افتاده وپرده اي از ذلت وخواري آن ها با پوشانده است . اين همان روزي كه به آن ها وعده داده شده بود.>

حضرت زهرا (س ) به پيامبر (ص ) عرض كرد: حالت مردم در روز قيامت چگونه خواهد بود؟ حضرت فرمود: اي فاطمه , هيچ كس به كس ديگري نگاه نمي كند, حتي فرزند به فكر پدر ومادر و آنان به فكر فرزند نيستند.(7)

ابن مسعود از امير المومنين (ع ) نقل مي كند: < در قيامت پنجاه موقف و محل بازرسي وجود دارد.نزد هر موقفي هزار سال با پرهنه و لخت و گرسنه و تشنه معطل مي مانند. هر كس ايمان به خدا و بهشت و جهنم و حساب و كتاب روز قيامت داشته باشد و به پيامبر و قرآن ايمان داشته باشد, از گرسنگي و تشنگي نجات مي يابند, و گروه گروه ازقبور زنده شده و به موقف مي رسند و هرامي با امام خود همراه است .>(8)

در نهج البلاغه فرمود: < روز قيامت روزي است كه خداوند اولين و آخرين انسان ها را براي حساب رسي دقيق جمع مي كند و سختي ان روز به حدي است كه عرق از بدن ها صحراي محشر را پر مي گرداند.>(9)

(پـاورقي 1 ـ زلزال (99 آيه 5

(پـاورقي 2 ـ كهف (18 آيه 49

(پـاورقي 3 ـ اسراء (17 آيه 14

(پـاورقي 4 ـ يس ( 36 آيه 65

(پـاورقي 5 ـ مفاتيح الجنان , اعمال شب هاي ماه مبارك رمضان .

(پـاورقي 6 ـ معارج (70 آيه 43

(پـاورقي 7 ـ بحارالانوار, ج 7,ص 111

(پـاورقي 8 ـ همان ,ص 111

(پـاورقي 9 ـ همان , ص 113

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.